Van de prachtig natuur naar een kleurrijk feest - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Smeets - WaarBenJij.nu Van de prachtig natuur naar een kleurrijk feest - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Smeets - WaarBenJij.nu

Van de prachtig natuur naar een kleurrijk feest

Door: Kim Smeets

Blijf op de hoogte en volg Kim

19 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Nou, de eerste stage week hebben we overleeft hoor. Als je eenmaal weet dat het hier koud wen je eraan. Donderdag zijn we een beurs gaan bezoeken. Erg leuk om te zien hoe dat er in Suriname aan toe gaat. We hebben hier ook allemaal enthousiaste mensen gesproken die leuke ideeën hadden voor ons project.

Omdat we maar 4 dagen in de week stage lopen hadden we vrijdag een dagje vrij. Tijd om wat praktische dingen te regelen dus. Robert en Maartje hadden een idee. De peetvader van Robert wilde hun meenemen op een excursie en wij mochten mee als we wilden... JAAAAA dat willen wij wel. Na een goede borrel ging iedereen naar huis en doken we om 3 uur ons bed maar eens in.

Maar, zaterdag morgen ging om 6.45 uur de wekker weer. Plannen is echt niet ons beste vak. Op naar Robert en Maartje, hier zouden we iedereen treffen en met de auto vertrekken. Na een rit van ongeveer 45 minuten kwamen we aan bij een rivier. Hier gingen we met een veerpont (heel simpel bootje) overheen. Aan de overkant van de rivier kwamen we in een heel klein dorpje. Ja er was een supermarkt, maar die ligt hier op elke hoek van de straat dus dat was niets bijzonders. Er werd verteld dat we het beste nog even naar de wc konden gaan. Want de volgende boottocht zou 1,5 uur duren. En raad een waar we op moesten zitten, juist een houten plankje. JOEPIE!
Nou, nadat we allemaal hadden geplast stapten we in de bootjes. 3 mensen per boot. In het begin moest je echt even je evenwicht zoeken als die de bocht om ging, want als je te veel ging hangen liep het water bijna binnen. Maar toen we hier eenmaal aan waren gewend kon het genieten beginnen. 1,5 uur vlogen voorbij. Ongelofelijk, het was of je echt in een natuurfilm zat. Er vloog een arend voorbij, er zaten overal gieren, heel veel mooie kleine vogels, rode ibis.... nou.. werkelijk vanalles. Het ene moment vaar je op een groot open water, dan vaar je ineens een bosrand in en ben je in een mangrove. Het was prachtig.

Na 1,5 uur kwamen we aan bij een oever. Hey daar lag een leeg bootje, dat was natuurlijk van de andere groep, hun gingen sneller. Van te voren was al gezegd, er zullen bij het water wel muggen zitten, maar ik had nog geen mug gezien. Nou, de boot stopt, AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAa, opgevreten door de muggen. Echt niet normaal, veel, groot, dik en steken echt vet hard. Mijn god! Aangezien mijn gezelschap het nogal rustig aan deed, was is dus lek toen we aankwamen bij de rest.

Maar, die jeuk was zo weer vergeten, want wat was het mooi. We waren op een verlaten strand, met overal hout dat was aangespoeld. Er was helemaal niemand. Echt een bijzondere ervaring. Na een lunch kregen we te horen dat we nog even rond konden lopen maar niet al te lang meer, want het zou gaan regenen. Na een korte wandeling keerde we dan ook terug, want de lucht keek steeds donkerder.

En ja hoor, nog voor we vertrokken, 1,5 uur terug op een houten plankje regende het al met bakken uit de lucht. Maar, het duurde niet lang en het kon de pret niet drukken. Toen de regen stopte brak de zon weer lekker door. Maar, helaas, er lag nog meer regen op de loer. Wat heb ik gelachen, toen Elroy boos was omdat ik het nat maakte met water uit de rivier, maar hij na nog geen minuut zeik nat was door de regen. Ik kwam echt niet meer bij. Jullie hadden het gezicht van die jongen moeten zien.. hahahaha....

Onder het genot van heerlijk eten konden we opdrogen van deze tropische bui. Na nog een klein stukje met de boot kwamen we weer aan bij de auto. Nou het was een geweldige dag, maar ik was echt dood moe.

Zondag hebben we niet bijzonder veel uitgevoerd. Vooral alle indrukken op ons in laten werken en foto's zitten kijken.

Nou het was maandag, tijd voor phagwa. Pha wat? was de vraag die Emma me toen stelde. Phagwa, ze vieren hier dan dat de lente begint. En dit doen ze met heel veel gekleurde poeder. Nou, bekijk de foto's maar even, dat zegt genoeg. We waren echt HEEEEEEEEL smerig. We hebben dus ook een uur onder de douche gestaan. hahaha en toen waren we nog niet schoon.

Maar, het spreekwoord luidt, 's avonds een vent, 's ochtends een vent. Dus, dinsdag morgen zaten we nog enigszins gekleurd, moe maar we waren er wel, op stage :)

Nou, en toen was het alweer woensdag. Morgen zijn we alweer 3 weken hier.

Mensen, tot de volgende keer maar weer.

x

• 19 Maart 2014 - 14:02

Henny:

Ha Kim

dat zal zeker een mooie ervaring zijn geweest, we hebben de foto's gezien
    die je naar Remco hebt gestuurd, erg leuk

hoe is het verder, bevalt de stage een beetje.?

groetjes Pap en Mam

• 19 Maart 2014 - 14:05

Kim Smeets:

Goed, goed.
    Stage is leuk. De opdracht krijgt steeds meer vorm.
    De laatste dagen valt er vaak een flinke bui. Maar dat is af en toe ook juist wel weer fijn.
    Koelt het tenminste een keer af.

x

• 14 April 2014 - 10:05

Emma:

Stoere vrouw van me!

Wat ben ik trots dit te lezen. Je doet het allemaal maar.
    Ik lees nog even snel je laatste berichtje en dan stuur
    ik je even een update via de mail ;). Ik je poezelige
    kontje alweer bijgekomen van al dat reizen, gedreun
    en de muggen ;)?

Dikke kus topper!