Nou, het is echt begonnen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Smeets - WaarBenJij.nu Nou, het is echt begonnen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Smeets - WaarBenJij.nu

Nou, het is echt begonnen

Door: kim smeets

Blijf op de hoogte en volg Kim

12 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Deze week is het echte werk begonnen. Onze stage ging van start. Maar laat ik beginnen waar ik de vorige keer ben gestopt.

Vorige week woensdag was Elroy jarig. Hiep Hiep Hoera. We hadden lekker taart gebakken, we kregen een lekkere taart bezorgd en we hadden Borgoe in huis. Nou, een goed recept dus voor een verjaardag. 's Middags kreeg Elroy zelfs nog Nederlands bezoek op zijn verjaardag, wie had dat nu gedacht. Robert en Maartje kwamen even langs. 's Avonds gingen Elroy en ik samen uiteten. Nou gestreken en gewassen stapte we in de taxi. Op naar Zus&Zo. Zitten we daar te wachten op het eten. Zeg ik ineens tegen Elroy; "wat kriebelt daar toch zo op mijn teen". Ik kijk naar beneden, en ja hoor, daar rende die weg....... een KAKKERLAK VAN 5 CENTIMETER GROOT MET VOELSPRIETEN NET ZO GROOT ALS ZIJN LIJF...... Nou, het was meteen weer duidelijk, dit was geen verjaardag in Nederland maar ik Suriname.. hahahah.

Donderdag en vrijdag zijn we naar de stad gegaan. Beetje alles verkennen. Wennen aan het weer. Je kent het wel, lekker genieten dus.

Vrijdag avond kregen we een idee. Morgen gaan we met z'n 4e zwemmen. Dus, waar gaan we naar toe? Na wat ideeën waren we er aan uit. We gingen naar White Beach. Wij zoeken op internet hoe ver dat was en hoe we daar dus heen zouden gaan. 10 km aaaaaa dat kunnen wij, we gaan met de fiets, lekker op zijn Hollands. Want hier fietst namelijk bijna niemand behalve de stagiaires. Robert wist waar we naartoe moesten dus dan kwam helemaal goed.

Zaterdag morgen, nou, ik wou zeggen fris en fruitig maar het was alles behalve dat, zaten we om 6 uur aan ons ontbijt. Robert wilde eigenlijk om 5 uur vertrekken, we hadden het al een uur kunnen rekken, laten we zeggen; "als je vroeg vertrekt heb je ook wat aan je dag". Om te fietsen was het wel nog heel fijn. Want om 7 uur schijnt de zon nog niet zo fel. Daar gingen we dan, een gezicht of we bijna dood gingen. Een hutkoffer aan spullen op onze rug, op naar White Beach.
Het eerste uur was prachtig, alles was mooi, we konden nog overal van genieten, zelfs toen de regen met bakken uit de lucht kwam en dat we al pijn aan onze kont kregen. Maar we hoefde vast niet meer ver, dus dat hadden we er wel voor over.
Na 1,5 uur zijn we toch maar eens gestopt om te vragen of we wel goed waren. De mensen in de winkel lachte heel hard en vertelde is het Surinaams iets tegen Robert waar ik niet veel van kon volgen, maar ik kon er wel uit opmaken dat het nog heel ver was. hahaha
Daar gingen we dus weer, verder met onze toch want we waren toch al onderweg. Nooouuuu er kwam werkelijk geen eind aan die ellendige lange weg!
Maar, alles wat we rond om ons heen zagen was echt heel mooi, een ervaring om nooit te vergeten! Maar mijn kont, nou, het deed pijn laten we het daarop houden.
Na 4 keer stoppen om te vragen of we nog wel goed waren en 2,5 uur fietsen kwamen we dan eindelijk aan bij White Beach. Wat waren wij blij om het entree bord te zien!

Hangmat uit de tas, handdoek op het stand en lekker het waren in om af te koelen. Het was echt een heerlijke dag. Het enige jammere was dat we al wisten hoe lang we nog terug moesten. Nou ik kan jullie 1 ding vertellen, als je zadel al hard aanvoelt na 20 minuten fietsen, fiets dan niet 5 uur op een dag. Ik wist niet meer hoe ik het had. Maar goed, alles trekt weg. We hebben wel weer een leuk en avontuurlijk dagje gehad.

Zondag hebben we de hele dag niets gedaan. Met familie geskyped, opgeruimd, onze kont uit laten rusten etc......

Maandag was het dan eindelijk zover. We begonnen met onze stage. We zitten in een klein kantoortje met onze collega. Super aardig en super gezellig. We zijn flink aan de slag gegaan met onze opdracht. Toen we nog in Nederland waren werd ons verteld dat het hier normaal is om een lange broek aan te hebben, met dichte schoenen en een t-shirt als je gaat werken. Nou ik dacht eerst dat ze een grapje maakte, maar het was echt serieus. Jullie raden nooit wat ik hier vandaag aan heb....... lange broek, dichte schoenen, hemdje, nog een hemdje en een vest met lange mouwen.... Ze hebben een AIRCO en die doet het goed.... Brrrrr wat is het hier koud, maar dat zijn onze collega's niet met ons eens.

Nou, tot nu toe is het allemaal prima hier. Lekker weer, leuke stage, leuke avonturen, verschrikkelijke veel en vervelende muggen. Maar ook dat overleven we wel weer.

Tot de volgende keer maar weer.

Doei doei x

  • 14 Maart 2014 - 19:43

    Emma :

    Lieve Limburgse Kimmie!

    Wat vind ik je stoer en wat lach ik me stuk om jullie verhalen. Heerlijk om weer up to date te blijven zo. Snel maar weer even via de skype face to face bijpraten.

    Hele dikke kus x

  • 18 Maart 2014 - 14:32

    Martine:

    Top top top!!! :)

Tags: Elroy Bosman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Donderdag 27 februari vertrek ik samen met Elroy voor vijf maanden naar Suriname. Ik ga hier stage lopen bij de Nationale Vrouwen Beweging. Zij komen op voor de vrouwen in Suriname. De taal in Suriname is Nederlands. Toch kunnen veel vrouwen in het binnenland deze taal niet verstaan/lezen of schrijven. De NVB geeft lessen aan deze vrouwen om de taal te leren. Wij gaan hier meedenken hoe ze dit project de komende vijf jaar kunnen continueren/uitbreiden.

Actief sinds 24 Feb. 2014
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 6769

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 22 Juli 2014

Kim in Paramaribo

Landen bezocht: